
DOCUMENT NO. 10 
 

  
“Policy Review of Voice for Free Hungary Programming, October 23-November 23, 1956,”  

December 5, 1956 
 
In the wake of the Soviet suppression of the Hungarian revolution, Radio Free Europe (RFE) 
was widely accused of misleading the Hungarian people into believing that they could count on 
effective U.S. support in their opposition to the Soviets.  This report by RFE political adviser 
William Griffith, published here for the first time, was part of an internal investigation of RFE 
broadcasts during the Hungarian uprising.  The document claims that there were only a “few 
genuine violations of policy” but reveals that RFE broadcasts in several cases had implied that 
foreign aid would be forthcoming if the Hungarians succeeded in establishing a “central 
military command.”  The broadcasts also appealed to the Hungarians to “continue to fight 
vigorously,” and even gave specific tactical advice to the rebels.  Significantly, the report also 
reveals serious flaws in the organizational structure and in the control over sections of RFE.  It 
points out, for example, that important discrepancies existed between the program summaries 
submitted for review by émigré staff prior to broadcast and the substance of the broadcasts 
themselves. 
 
 

______________________________ 
 
 
 
MEMORANDUM 
 
TO:  Mr. Condon111 
 
FROM: Mr. Griffith 
 
SUBJECT: Policy Review of Voice for Free Hungary Programming, 23 October – 23 

November 1956 
 

INTRODUCTION: 
 
 

                                                

For the past three weeks we have been reviewing RFE’s Hungarian broadcast output 
during the above period.  We have conducted this review primarily for the purpose of 
determining the degree and effectiveness of compliance with and implementation of RFE policy 
of VFH scripts during this period.  Inevitably, we have also had to consider problems of tone and 
technique, but I wish to emphasize that these aspects were neither the primary purpose of this 
review nor should our conclusions as to them be taken as more than provisional ones;  they are 
included herein for what use they may be to the Program Department. 
 

 
111 Richard J. Condon was European director of the RFE. 



 Our conclusions and recommendations have been made from the viewpoint of policy 
formulation and implementation only.  I have not thought it proper or desirable in respect 
thereto, to go into personalities with the exception of an evaluation of the VFH Desk Chief from 
a policy viewpoint, and an appended evaluation of the output of each main writer for the period 
surveyed. 
 

I. PROCEDURE 
 

We have read for purposes of this policy survey a total of 187 programs in 
English translation; in addition Mr. Rademaekers has read 121 additional programs in 
the original Hungarian.  Questionable passages from these latter he has translated 
orally to us verbatim and we have had him double-check the translations of sections 
of the English texts where serious errors of policy or techniques seem to have been 
committed.  In a few cases tapes of the original broadcasts have also been checked 
but lack of time and personnel prevented us from doing this extensively.  As you 
know, RFE/Munich translation facilities have proved inadequate to cope with the task 
of translating programs rapidly after broadcast ever since the beginning of the 
Hungarian crisis (Oct 23).  Only in the last week, as result of emergency measures, 
have we been able to obtain sufficient translation of programs from the 23 October–4 
November period to have a good general impression of them.  The lack of a 
Hungarian language summarizer-analyst in the Program Department (this position 
was eliminated last June) has also been keenly felt; we have not had a short daily 
summary of the main lines of programs as broadcast available to us during this time.  
(The Desk’s summaries provided at morning meetings were inaccurate in many 
instances.) 

 
VFH programming during the first month of the Hungarian Revolution falls naturally into 

two halves, with November 4 (the second Soviet military intervention) as the dividing line.  
Many commentaries were broadcast each day up to 4 November.  After this date the number of 
commentaries was gradually restricted and programming emphasized press reviews, reports of 
Western demonstrations of sympathy with Hungary and accounts of UN developments.  The 
Hungarian Desk apparently found it difficult to surpass its desire to comment, however, for 
toward the latter part of November a trend back toward more commentaries (since checked) 
again became evident. 

 
The analysis which follows is based upon approximately 70% of all programming 

(excluding news) during the period of 24 October through 3 November, including not only 
commentaries but a large proportion of press reviews and special reports.  For the period 4-23 
November roughly 50% of all programming (excluding news) has been available for analysis.  
Relatively few news broadcasts are included in this analysis because very few have been 
translated.  When means of translating them can be found, it would probably be useful to have a 
separate analysis done of them for the same period which this survey covers. 

 
In general, we have found that the VFH did not measure up to our expectations during the 

first two weeks of the Hungarian Revolution.  Although there were few genuine violations of 
policy and those did not occur in major political commentaries, the application of policy lines 



was more often than not crude and unimaginative.  Many of the rules of effective broadcasting 
technique were violated.  The tone of the broadcasts was over-excited.  There was too much 
rhetoric, too much emotionalism, too much generalization.  The great majority of programs were 
lacking in humility and subtlety.  VFH output for the first two-week period in particular had a 
distinct “émigré” tone; too little specific reference was made to the desires and demands of the 
people in the country.  An improvement is discernible toward the end of this first two-week 
period.  By the first days of November considerably more frequent reference was made to the 
“freedom stations” in Hungary and the demands of the local revolutionary councils, and policy 
guidance on key questions such as the role of Imre Nagy was applied with greater refinement.  
The tendency to talk much too much continued into the period following the second Soviet 
intervention on 4 November.  No serious policy violations have been discovered in this period 
and in some respects techniques also began to improve.  Earlier faults remained evident, 
however, to the end of the period under survey. 

 
II. POLICY VIOLATIONS AND DISTORTIONS 
 

There were relatively few real policy violations.  All of them occurred in the 
first period (before November 4).  Of the four discovered out of the 308 programs 
read for this survey, none occurred in major political commentaries. 

 
A rereading of the summaries originally presented at morning policy meetings for these 

programs makes it clear that the summaries often failed to reflect the content of the program as it 
was finally written (this is not the case only with programs where policy violation occurred; the 
summaries during the period under review in many other cases proved to be very inaccurate 
descriptions of the programs finally produced).  In one instance, however, no summary of a 
program where a policy violation occurred was presented in advance, because this program was 
a press review and under normal circumstances would not have been checked in advance.  The 
normal programming schedule of the desk was disrupted during the revolutionary crisis to a 
degree not justified, in our opinion, by the exigencies of the situation.  Program distinctions 
tended to become meaningless and writers who would not ordinarily have been permitted to 
write political commentary apparently did so, as least during the period 23 October to 4 
November, with very little supervision by those in charge of the desk. 

 
A check of broadcast copies of the four programs which contain policy violations 

revealed that none of these programs bears the desk chief’s (Gellert’s)112 initials as having 
approved them for broadcast.  It can therefore be assumed that he did not read them in final form 
before broadcast. 

 

                                                 
112 The full name of the Hungarian editors mentioned in the text is as follows: Andor Gellért (chief of the 
Hungarian desk from September 1954 to June 1957), Viktor Márjás (deputy chief from January 1954 to 
December 1956); (other staff members on the Hungary desk in alphabetical order) Miklós Ajtay, László 
Béry, Tamás Bogyay, Gyula Borbándi, Júlián Borsányi, Emil Csonka, László Feketekúthy, Béla Horváth, 
Katalin Hunyadi, Sándor Körösi-Kirzsán, Gyula Litteráty-Loótz, László Mezõfy, Imre Mikes, József 
Molnár, Zoltán Németh, János Ölvedi, Zoltán Szabó, Károly Szakmáry, Zoltán Thury and Imre Vámos. 
László Bús-Feketeand T. Sebõk were members of the New York staff. 



Of 16 programs which involve distortions of policy or serious failure to employ 
constructive techniques of policy application, nine were approved by Marjas, three by Bery and 
five by Olvedi and one by Feketekuthy (again, none by Gellert).  We were not aware at the time 
that Gellert was not editing and approving scripts before broadcast.  As you will recall, Marjas 
very seldom, and Olvedi practically never, attended morning policy meetings during the most of 
the period under survey.  Marjas’ language and hearing difficulties make his attendance at 
meetings of doubtful value in any case.  We had assumed, however, that Gellert would brief his 
subordinates on the conclusions of morning meetings and on policy guidance given him by us at 
other occasions during the day.  If he did so, his briefing does not appear to have been effective. 

 
A. Scripts Which in Themselves Constitute Policy Violations: 
 

1. Borsanyi’s “Armed Forces Special” #A1 of 27 October violations the letter 
and spirit of policy in effect at the time.  The program gives detailed instructions as to 
how partisan and Hungarian armed forces should fight.  It advises local authorities to 
secure stores of arms for the use of Freedom Fighters and tell the population to hide 
Freedom Fighters who become separated from their units.  It advises the population to 
provide food and supplies for Freedom Fighters.  The writer tells Hungarians to 
sabotage (“disconnect”) railroad and telephone lines.  It fairly clearly implies that 
foreign aid will be forthcoming if the resistance forces succeed in establishing a 
“central military command.”  The program is cast entirely in the form of advice from 
the outside; there is no reference to information coming from within the country.  The 
program refers to the “Nagy puppet government” and states that Nagy is relying on 
the support of the Soviet armed forces.  Although the writer is too categorical in his 
phraseology, his attacks on Nagy are in themselves not out of keeping with policy 
guidance in effect at the time.  The program concludes with some rather complex 
formulations which could be interpreted by listeners as implying help from the 
outside.   

 
The summary of this program presented at the morning meeting of the day it was 

broadcast stated: 
 

“Laws and experience of partisan war.  Without inciting the participants of civil war, we 
tell them what are the experiences and techniques of partisan warfare, citing Russian, 
Yugoslav, etc., experiences.  First rule, e.g., is that groups which are fighting dispersed 
should establish contact with one another and establish a political center, etc., etc.,” 

 
I considered the program as summarized inappropriate when it was presented at the morning 
meeting.  I pointed out that such a program could be permitted only if it dealt with the topic in 
purely theoretical terms without any reference to current events in Hungary.  Gellert gave 
assurance that this could be done.  This program was approved for broadcast by Bery.  There is 
no evidence that Gellert read it in its completed form. 
 

2.  Borsanyi’s “Armed Forces Special” #B1 of 28 October gives detailed instructions to 
Hungarian soldiers on the conduct of partisan warfare.113  The author states at the beginning of 
                                                 
113 See Document No. 45. 



the program that Hungarians must continue to fight vigorously because this will have a great 
effect on the handling of the Hungarian question by the Security Council of the UN.  Without 
saying so directly, he implies that the UN will give active support to Hungarians if they keep on 
fighting.  The program is over-optimistic in tone.  The opening announcement states: “Colonel 
Bell will tell Hungarian soldiers how ingenious and smart leadership can counterbalance 
numerical and arms superiority”.  The conclusion states:  “Colonel Bell has told Hungarian 
soldiers how to obstruct large forces by small ones and by simple means”.    In the light of 
subsequent events the program grossly underestimates the ability of the Soviets to move new 
troops into Hungary.  Borsanyi implies that the most the Soviets can bring in is about four 
divisions and that it might take as long as two or three weeks for the Soviets to secure the 
Danube line if Hungarians fight effectively against them.  The program makes a feeble effort at 
indirect propaganda by recounting a story about how Yugoslav partisans fought against much 
larger forces of Germans in South Serbia in 1943 and beat them; but the indirectness [sic] of this 
story is completely negated by the obvious comments at the beginning and end of it.  This 
program of Borsanyi’s constitutes a serious policy violation, for the author in no way makes any 
effort to demonstrate that he is basing his advice on opinions or even information coming from 
within the country.  Here at its worst is the émigré on the outside, without responsibility or 
authority, giving detailed advice to the people fighting at home. 
 

The summary of this program presented at the morning policy meeting of the day on 
which it was written was at the least misleading; it stated only: 
 

“We review the success in November 1943 of the 500 Serb partisans who were able to 
hold back the 13,000-man German troop near the town of Nish”. 

 
The program was approved for broadcast by Olvedi. 
 

3.  Litterati’s “Armed Forces Special #D1” of 30 October 1956,114 like Borsanyi 
programs discussed above, given detailed military instructions to the population of Hungary, this 
time on the techniques of anti-tank warfare.  Litterati does not give his advice in quite as direct, 
categorical fashion as Borsanyi and makes repeated references to Soviet tactics in World War II.  
The intent of the program is nevertheless completely clear.  A case would perhaps be made that 
this program is theoretically not a policy violation; in its effect, however, it must be considered 
as such, for the people of Hungary are not only encouraged to fight, but told how.  There is a 
strong strain of over-optimism in the program; the author gives the impression that tanks are 
really very easy to destroy.  The program is very skillfully written, contains little surplus rhetoric 
and gives on the whole, militarily sound advice.  The summary of this program presented at the 
morning meeting on 30 October stated only: 
 

“We explain the simple partisan means by which it is possible to avoid responsibility in 
connection with tanks”. 
 

Gellert assured me that this program, like others of its type would be written on a purely 
theoretical basis without specific reference to current events in Hungary.  This program was 
approved for broadcast by Olvedi; there is no evidence that Gellert read it before broadcast. 
                                                 
114 See Document No. 45. 



 
4.  Zoltan Thury’s “Special Short World Press Review” #1 of 4 November probably 

constitutes the most serious violation of all.115  At the conclusion of his press review, Thury 
quotes excerpts from a London Observer Washington dispatch of the same day as follows: 
 

“If the Soviet troops really attack Hungary, if our expectations should hold true and 
Hungarians hold-out for three or four days, then the pressure upon the government of the 
United States to send military help to the Freedom Fighters will become irresistible!” 

 
Thury then comments, paraphrasing the Observer’s correspondent’s words 
 

“This is what the Observer writes in today’s number.  The paper observes that the 
American Congress cannot vote for war as long as the presidential elections have not 
been held.  The article then continues: ‘If the Hungarians can continue to fight until 
Wednesday we shall be closer to a world war than at any time since 1939.’” 

 
Thury’s own final comment in this program is: 
 

“The reports from London, Paris, the U.S. and other Western reports show that the 
world’s reaction to Hungarian events surpasses every imagination.  In the Western 
capitals a practical manifestation of Western sympathy is expected at any hour.” 
 

The tapes of this program have been checked.  It was broadcast in exactly the same form as 
written.  The London Observer dispatch has been checked word for word.  It is true that the 
normally cautious and realistic Observer printed the words Thury quotes (he did not alter them) 
on its front page.  The passage must have been distributed through the Central Newsroom, 
having been telephoned in from London, since the Observer itself does not ordinarily reach 
Munich until Monday.  It has been impossible, however, to track down the original item put out 
by the Central Newsroom.  The fact that the Observer printed these words hardly gave Thury 
authorization to broadcast them to Hungary at a time when Hungarians were likely to be 
clutching for any straws of hope from the West.  This program is undoubtedly the one several 
Hungarian refugees and correspondents have referred to as “the promise that help would come 
which RFE broadcast on the weekend of 4 November.”  The quotations from the Observer are 
bad enough; Thury’s own comments are far worse since they clearly represented to the listener 
the editorial opinions of the VFH.  He leads his listeners to believe that military intervention by 
the West can be expected within a few days.  This is contrary to the entire RFE philosophy of 
broadcasting.  To all desks throughout the years we have emphasized over and over again that 
RFE can never take the responsibility for promising something it cannot deliver.  It was agreed 
with Gellert on 4 November that no promises of hope could be broadcast, that RFE  could only 
attack Kadar and the Soviets for their treachery and give roundups of the reactions of the free 
world.  It was agreed that any free world reactions which indicated promise of more than normal 
support and action undertaken y the UN General Assembly would be misleading and should not 
be put on the air. 
 

                                                 
115 See Document No. 87. 



Thury’s press review was approved for broadcast by Olvedi.  There is no evidence that 
Gellert saw it. 
 

Another Thury program of the same day, a short special commentary, carried the same 
thesis as his press review, but in much more guarded form: 
 

“Extraordinary cabinet meetings, a Security Council meeting, protest meetings to be held 
this afternoon by various parties and organizations prove the quick reaction of the West 
to the Soviet attack.  It is believed in the free countries that the Hungarian Freedom Fight 
cannot be settled like a coup d’etat.  Moscow did not sufficiently assess the echo of her 
action and the strength of Western possible.” 

 
This record programs cannot be called a policy violation, but in light of Thury’s press review it is 
clear what he was trying to get across to his listeners.  It is difficult to understand how he could 
have wished to broadcast such false promi- [text cut off] thinking undoubtedly overcame his 
judgement.  This hardly excuses his action, nor that of the editor who approved his script for 
broadcast. 
 

In retrospect it appears to have been a mistake to have permitted the VFH to broadcast 
any programs on military topics during the revolution.  As I recall, these programs were 
permitted because it was felt by Gellert and ourselves that to broadcast information on the theory 
of partisan warfare, tank defense techniques and elementary principles of civilian defense in a 
civil war situation might help save lives during the Revolution and at the least would remind 
Hungarian listeners to be cautious and avoid sacrificing themselves in foolish gestures of 
resistance.  We were mistaken in assuming that the desk’s military writers could write on, or the 
responsible editors edit, these delicate topics with sufficient cleverness and a proper sense of 
detachment to keep them theoretical while still offering relevant advice.  As has been pointed out 
before, these programs, when presented in summary form at morning meetings were carefully 
discussed and Gellert gave full assurance that they would be kept entirely theoretical and would 
not resort to giving specific advice or instructions.  Gellert did not take the necessary steps to 
make his assurances good.  Our assumption that he would be able to was therefore also a 
mistake.  We now see clearly that it would have been wiser never have to permitted such 
programs at all. 
 

B. Groups of Programs which Reveal Serious Distortions of Policy or Failure to Apply 
Policy Guidance and Advice on Technique and Tone Constructively. 

 
1. Programs Dealing with or Referring to the Political Position of the Nagy 

Government. 
 
A summary of New York and Munich guidance on this and related topics is attached as 

Appendix III.116  From this summary it can be seen that New York and Munich were in 
substantial agreement on the position to be taken in respect to the Nagy Government.  New York 
tended perhaps to advocate slightly stronger questioning of Nagy’s integrity and somewhat 
greater stress on the final goals of complete freedom (free elections, democratic freedoms as 
                                                 
116 Not printed here. 



known in the West).  It was agreed in both New York and Munich that RFE could not take a 
complete pro-Nagy position until he made the program of his government clear and rid his 
government of most of the communists associated with the previous regime.  At the same time it 
was agreed that RFE should not take an irrevocably anti-Nagy position as long as no alternative 
figures capable of assuming leadership of the Revolution appeared.  As the various Freedom 
Stations developed their activity, it was further agreed in both New York and Munich that the 
VFH should attempt to fit its line to whatever democratic common denominators the Freedom 
Station broadcasts contained.  The Freedom Stations, of course, never developed a common line 
among themselves, and there is no evidence that they ever established effective contact among 
themselves.  They attempted at first to take no clear position on Nagy and his government (for 
the first few days, e.g., there was speculation among correspondents and official quarter in 
Vienna as to whether Radio Free Gyor was not “a camouflaged Nagy station”).  In the last days 
of October the Freedom Stations became increasingly vocal in their criticism of Nagy and his 
government, asking ever more pointed questions as to what Nagy’s program would be and why 
so many discredited communists remained in positions of authority.  On November 1, when 
Nagy declared that his government would permit free political activity and free elections, that 
Hungary was leaving the Warsaw Pact and would henceforth adhere to a policy of strict 
neutrality, the Freedom Stations swung over to complete support of him, still demanding that he 
reform his government on a broad multi-party basis. 
 

RFE policy toward Nagy and his government followed much the same course.  During 
the first three or four days after the Soviet military intervention it appeared that Nagy might 
actually have been involved in calling in Soviet troops, that the population could not judge his 
government or accept its program until he did so.  It was agreed that RFE should attack the past 
records of particularly unsavory communists whether they were associated with the new 
government or not, but the RFE should not support actively any particular personalities until the 
attitudes of people inside Hungary became clearer (in this connection see NYC PREB 15, 28 
October 56 and the Munich reply to it, MUN 292, 29 October 1956).  The Hungarian Desk was 
constantly advised both from New York and in Munich to avoid giving the impression that the 
VFH was trying to direct the Revolution in Hungary.  The VFH was likewise constantly advised 
by us to avoid discussing events in Hungary in too dogmatic terms, but instead to emphasize that 
our information was incomplete, that the situation was so complex that it could not be judged 
entirely from the outside.  We urged the desk to phrase its own comments as much as possible in 
terms of lines taken by what seemed to be the more responsible commentaries over the Freedom 
Stations and the lines taken by the local Revolutionary Councils.  Gellert indicated full 
agreement with this advice and complete understanding of the necessity for it.  Program 
summaries presented at daily meetings generally reflected these principles. 
 

A re-reading of the daily summaries of this period after a reading of the programs 
themselves often reveals wide disparity between the two.  The disparity is more often than not 
one of tone.  While the summaries presented in advance are measured, qualified, logical 
presentations of arguments and points of view, too many of the programs emerged in final form 
as bombastic, rhetorical, overly emotional blasts at the Nagy Government or certain members of 
it.  The Freedom Stations were quoted too seldom (in many programs, not at all); little reference 
was made to the fact that the VFH lacked complete information and therefore was not really 
entitled to pass final judgment.  In short, major mistakes of tone and techniques were made in 



many of these programs; the result was that policy was badly distorted in the final broadcasts.  
Nevertheless, the number of outstandingly good programs during the last week of October equals 
almost exactly the number of extremely bad programs.  In reading through this programming, 
however, we found that the impression of the bad ones tended to cancel out the impression of the 
good ones; I wonder if the same may not have been the case with our listeners in Hungary.  The 
worst programs are almost always those of Mikes; Bery runs Mikes a close second.   
 

Gellert’s two commentaries of 25 October and 2 November are the landmarks of the 
period.  Both are written with consummate skill, richness of thought and logic and construction 
which makes most of the other commentaries produced by the desk during this period appear 
amateurish by comparison.  The first (Gellert’s “Special Commentary #IV”, 25 Oct 56) asked a 
series of pointed questions about the role of Imre Nagy in the first phase of the revolution and 
particularly in connection with the calling in of Soviet troops.  The commentary is an exact 
reflection of the line suggested in the Nathan Guidance received in Munich the afternoon before 
(see excerpt from Nathan’s 24 October Guidance in Appendix III).  In retrospect it can probably 
be said that both the commentary and guidance went too far in taking a dim view of Nagy.  
Gellert’s commentary should at least have referred to the fact that there might be elements of 
complexity in Nagy’s situation of which we were unaware and therefore our judgment could 
only be tentative.  In terms of the way things looked at the time, however, Gellert insists that 
Nagy, who appears to have betrayed the trust the nation had in him, must explain himself very 
carefully and must be ready to take decisive action in favor of the revolution if he is to redeem 
himself in the eyes of his people and of the world. 
 

Another program of the same day (Mezofy: “Special Commentary VII,” 25 Oct 56) 
discusses Nagy’s proclamation of martial law and the threats of the Government against 
revolutionaries who refused to surrender within the time limits set.  In calm and factual fashion 
Mezofy takes issue with Nagy for calling the revolution “a revolt” and points out that the 
proclamation of martial law does not absolve a government or its members for responsibility or 
acts counter to the spirit of accepted principles of human rights.   

 
The next day Mikes wrote a blast against Nagy and Kadar totally lacking in refinement, 

subtlety and humility (Mikes “Special Reflector #IV,” 26 Oct 56), displaying no inclination to 
admit the differences in the situation faced by the two men, he attacks Nagy for not behaving like 
Gomulka and states:  “Imre Nagy is no solution any more. . .the people backed him, they 
demanded his return and raised him from the political grave where he was thrown by his 
Moscow rivals in the eternal fight for power.”  The writer attacks Nagy for making promises but 
insisting that the revolution stop before they are implemented.  Contradicting himself at the end, 
he declares “the premier should not make any promises, the people do not need his program now 
. . . they only need his signature . . . to recall the Soviet Divisions” and in a final frenzied 
outburst shouts “The last moment was over long ago.  It was over when the first martyr of the 
freedom fight died.  Imre Nagy missed the last moment.  Yet he still has an opportunity; to 
follow the will of the people and the nation-–away with the Soviets if not away with him for 
ever!”  Mikes’s program is a distortion of the 24 October guidance mentioned above and of the 
Gellert program of the day before.  The program was approved by Bery for broadcast. 
 



The summary of this script presented at the morning meeting gave the impression of a 
much more moderate approach to the problem: 
 

“Imre Nagy’s radio speech is crowded with foggy promises.  Such promises: (1) After the 
riot is quelled, he will establish a wide-range People’s Front; (2) After the riot is quelled, 
he will submit a reform program; (3) After the riot is quelled he will start negotiations 
with Moscow concerning the withdrawal of Soviet Troops.  These tragic moments are not 
the time for promises; blood is being shed.  Action is needed.  First and foremost--and 
immediately--the withdrawal of Soviet troops.  Conclusion: This is what the country 
expects, what it demands.  This is the factor, which will decide the question of Imre 
Nagy’s straightforwardness.  If he acts promptly, then reforms may come.  If Soviet 
troops continue to massacre the population, Imre Nagy will have forfeited himself, 
together with all his promises as far as the nation is concerned.” 

 
Another commentary of the same day (Bery: “Special Russia Commentary” (sic) 26 Oct 

56) is less bombastic than Mikes, but indulges in the same kind of unrefined generalizations.  It 
is full of rhetoric and pretends to full knowledge of the Hungarian situation but makes no 
specific reference to the demands of the Revolutionary Fighters.  Bery takes too much of an all-
or-nothing position toward Nagy, stating “there are only agents in Hungary who obey orders 
from Moscow.”  An excellent opportunity to apply the “golden bridge” theme was missed.  This 
program was approved for broadcast by Feketekuthy.  The morning meeting summary gave no 
indication that it would treat the position of the Nagy Government at all.  It seems that Bery must 
have changed his plan for this commentary after the morning meeting had taken place. 
 

Zoltan Nemeth declared that only the AVH supported the Nagy Government in his 
“Special Farmers Program #2[”] of 27 October.  The summary of this program presented at the 
morning meeting gave no indication that it would deal with this question at all: 
 

“Addressing the rural population, we tell them that the battle raging is already a 
victorious one.  The world is watching anxiously, realizing that in this fight not one 
single stratum of society is backing the regime--the sole help on the aide of the latter is 
Soviet arms.  The Communist economic system has been abolished in the rural areas, 
never to return.  Hungarians are fighting for justified demands and fighting successfully.” 
 
The script was approved for broadcast by Bery. 

 
The Vamos “Short Commentary #B2” of 28 October takes a somewhat less violent 

position on Nagy, but likewise displays a too unrefined attitude. 
 

Bery wrote another commentary on 29 October (Bery: “Special Short Commentary #C3,” 
29 Oct 56) which has all the faults of his commentary of 26 October, and displays a perhaps even 
more pronounced and rather petulent “Nagy-is-no-damned-good” attitude.  This commentary, 
too, is lacking in humility.  No reference is made to the fact that we do not have enough 
information to judge Nagy’s position and intentions with absolute finality.  Bery’s commentary 
could have been highly effective if he had confined himself to summing up the question about 



Nagy’s position and intentions being asked at that very time by the Freedom Stations and the 
local National Councils.  This commentary was approved by Marjas for broadcast. 
 

The summary of this program presented in advance gives a totally different impression of 
it--in fact there is very little resemblance between the summary and the program as it was finally 
written.  The reason may be that the summary was prepared by Gellert and the program by Bery 
without Gellert ever having seen the final product.  The summary stated: 
 

“Reflections on Imre Nagy’s speech--the speech promises the withdrawal of Soviet 
troops in case that a new police force is brought about.  Who is to organize this force?  
What guarantee is there that this will not turn into a new AVH?  When will it be 
organized?  Soviet troops continue to remain in Budapest.  Imre Nagy promises 
negotiations aiming at withdrawal of Soviet troops from the country.  Is the Soviet Union 
willing to negotiate also?  The speech does not include the two main announcements--the 
immediate withdrawal of Soviet troops and free elections.  The Hungarian people 
evaluate Nagy’s speech in accordance with these factors.” 

 
The programming of 30 October is particularly questionable in tone.  This day was one of 

the most tense days of the whole revolution.  Genuine victory appeared near, but nothing was yet 
clear-–the position of the Nagy Government, the attitude of the Russian troops, whether there 
would be a cease-fire, whether Soviet troops would withdraw.  The desk’s programming 
inevitably reflects this tension, and because again there was too much said by the desk, many 
things were poorly said and many things were said which should not have been said at all.  Some 
of the programming of this day will be dealt with under another heading in the sub-section 
following this one.  Two of the programs bear upon the topic under discussions here: 
 

Szakmary’s “Youth Special #D1,” 30 Oct 56, contains a feature rare in the programming 
of the VFH--a reminder at the beginning and at the end of the broadcast that the author is an 
émigré who feels to some extent ashamed to address people at home because he is not there 
fighting and does not really know what conditions there are like.  This is excellent.  But one 
wishes the writer had had a greater sense of shame, for in the body of the program he does 
exactly what he says he is ashamed to do.  He gives emphatic impassioned advice in a flood of 
words and rhetoric.  He urges fighters not to put down their arms, speaks over-optimistically 
about the “limited capabilities” of Soviet troops, tells his listeners that the promises of the Nagy 
government cannot be taken at face value.  The program is chaotically organized.  Though it is 
not a policy violation in terms of the policy in effect at the time, it is a poor application of it.  No 
summary of this program had been presented at the morning meeting in advance of the 
broadcast.  It was approved for broadcast by Marjas. 
 

Borsanyi’s “Armed Forces Special #D1,” 30 October 1956, is devoted primarily to 
attacking the Defense Minister of the time, Karoly Janza.  In the course of the program Borsanyi 
also attacks Nagy for having communists in his government, for calling in Soviet troops and 
implies that he has perfidious motives in misleading the people about the true situation.  All 
these are issues with which the Freedom Stations at that time were dealing and many of them 
were attacking Nagy for the same reasons and asking him to rid his government of old 
communists and state his political program more clearly.  Borsanyi finishes by telling soldiers 



that they must demand a democratic government, free elections and a multi-party system.  These 
were also demands of the Freedom Stations of the time.  But Borsanyi never once makes any 
mention of the Freedom Stations.  His program, therefore, while not a violation of policy, is not a 
constructive implementation of it.  This program was approved for broadcast by Olvedi. 
 

Borsanyi made another crude attack on the Nagy Government in a short glossary on 31 
October (“Special Glossary #E2”) and two other programs, of those read for this survey, 
expressed misgivings about Nagy or his associates in milder form (Csonka, “Chronological 
Review of Week’ Events #E1,” 31 Oct 56; Vamos, “Special Commentary #E2,” 31 Oct 56)[.]  
Mikes’s “Reflector #E1,” of the same day was one of the most tactless of all Mikes’s poor 
programs.  It is a supercilious polemic with the university youth and the revolutionary army 
paper Igazsag on the question of whether Nagy did or did not assent to calling in Soviet troops.  
For better or for worse, in view of the fact that the revolution was developing, the subject should 
have been left at that, and we should not have entered into argumentation with the revolutionary 
forces in Hungary, but instead simply said (as the summary indicated) Radio Budapest reports 
that Nagy had called them in.  Incongruously, at the beginning of this program Mikes states “we 
do not intend to debate and we do not wish to stir up passions.”  The whole program does just 
this, except that one suspects such a program may well have stirred up more passions against 
RFE than against Nagy or any elements in the Revolutionary Forces.  Like all of Mikes’s 
programs this one is lavishly adorned with exaggerated phrases and rhetorical flourish.  This 
program was approved for broadcast by Marjas. 
 

A “Special Short Commentary #F3” by Szakmary, broadcast on 1 Nov., attacked Zoltan 
Tildy.  After this date, however, no further attacks on Nagy or members of his government have 
been found in VFH broadcasts. 
 

Gellert’s well written commentary of 2 November associated the VFH with full support 
of Nagy. 
 

2. Programs Urging Hungarians to Continue to Fight 
 

Inasmuch as the VFH was in favor of the Hungarian Revolution it was by implication in 
favor of the Revolution’s being carried to a successful conclusion.  Policy on the extent to which 
RFE should indirectly urge Hungarians to continue fighting was never specifically formulated in 
writing; as the Revolution developed, it became increasingly clear that the best course to follow 
in judging this difficult question would be to let the Free Radios being heard in increasing 
volume from within Hungary be our guide.  New York and Munich were in complete agreement 
on this point.  As the end of October approached, this subject became increasingly important and 
was regularly discussed at length at morning policy meetings.  It was agreed that programs 
should point out to listeners that there might be elements of deception in a cease-fire accepted 
without guarantee that the gains of the Revolution would be preserved and that Hungarians 
should be warned against attempts by the Communists to infiltrate local Revolutionary Councils.  
This particular topic was skillfully dealt with in indirect fashion by Korosi-Krizsan in his 
“Special Calling Communists #D1” of 30 October. 
 



As for the general question of continuing the fighting, it was agreed that statements from 
the Freedom Stations, decisions of the local Revolutionary Councils and confirmed reports from 
journalists inside Hungary should be reported, summarized and analyzed.  Gellert never 
expressed any disagreement with this approach.  In this respect again, however, the desk’s 
principal political commentators were either unaware of this advice (it is difficult to believe that 
Bery was, since he usually attended morning meetings regularly) or failed to follow it. 
 

An overly excited Molnar program (“Special Workers Program #1” on 24 Oct 56) had 
included two sentences, one of which at least clearly urged Hungarians to fight: “No we cannot 
be pacified with words and half solutions any more . . . do not give up the struggle until you have 
received an answer to the most burning questions.”  As far as our survey indicates, this theme 
was not taken up again until 29 October. 
 

A shrill, violent Mikes broadcast (“Special Reflector #01,” 29 Oct 56) urged Freedom 
Fighters not to give up their arms.  It did not directly urge them to continue fighting, as such.  It 
lacked any reference to the fact that people in the country might be able to judge this delicate 
question better than émigrés on the outside and made no reference to the Freedom Stations or 
other opinion from within the country.  This had been specifically advised and agreed upon at the 
morning meeting when a summary of the program had been presented.  The program was 
approved for broadcast by Marjas. 
 

In addition to the 30 October Litterati program discussed under sub-section A-1 above, 
which by implication urged Hungarians to continue fighting, three other programs dealt with this 
topic directly in the 30th of October: Mikes’s Special Reflector #D2, Bery’s Special 
Commentary #D1, and Szakmary’s Youth Special #D1 (this last commentary has been partially 
discussed in Section A-1 above).  Mikes made a shrill appeal to Hungarians to continue fighting 
or variously, at different points in the program, merely to retain their arms.  (In this, as in many 
of Mike[s]’s programs, there are so many internal contradictions that it is often impossible to 
discover one singly consistent line; one gets the impression that these programs must often have 
sounded to listeners as emotional outpourings without any consistent line).  No summary of this 
program which in any way reflects its contents seems to have been presented at either morning 
meeting of the days on which it was broadcast.  According to the summary for 30 October, 
Mikes was to have written about the necessity for the Revolutionary Forces to organize their own 
police forces to replace the AVH and other discredited regime police elements.  This would have 
been a quite acceptable topic, but in retrospect it is clear that no matter what topic he may have 
written about at this stage, Mikes would have produced a highly emotional program out of 
keeping with sound broadcast techniques.  Mikes’s 30 October program was likewise approved 
for broadcast by Marjas. 
 

Bery’s program of the same day was perhaps worse in its effects than Mikes’s for it was 
much better written from a technical point of view.  It clearly encouraged false hopes.  Without 
identifying the source of his information Bery stated flatly that Soviet troops in Hungary were 
either not fighting or were only fighting half-[heartedly].  He grossly over-estimated the 
capabilities of the Hungarian Armed Forces: 
“With comparatively small losses. . . they can stop for weeks a far greater armed force.”  Bery 
declared:  “Hungarian soldiers. . . inactivity is treason.”  In the form in which these statements 



are made, without any reference to supporting opinion from within the country, they constitute a 
policy violation.  No summary of this program was presented in advance.  The Political 
Advisor’s Office was not told that it was being written.  There is no evidence that Gellert ever 
approved it, or for that matter never knew of its existence.  It also was approved for broadcast by 
Marjas. 
 

Like Bery, Szakmary in his Youth Special #D1 exhibits naďve and irresponsible over-
optimism.  He states:  “It is evident that a putting down of the weapons based only on the 
irresponsible promises of Radio Budapest would represent giving up the results achieved so far 
by the Freedom Fight.”  As with the Bery program, no summary of Szakmary program was ever 
printed before broadcast. 
 

On 31 October, as far as can be determined from scripts available for this survey, the 
“don’t-stop-fighting” theme seems to be largely absent from VFH programming.  It appeared 
again on 1 November in a Mikes program (“Special Reflector #F1”) in what is probably the most 
emotional of all Mikes’s broadcasts during this period.  The bad technique, the extreme rhetoric, 
the violently nationalistic tone of this program must be read (still, better, I suppose, listened to) 
to be believed.  As with all these other programs, there is no evidence that Gellert read it before 
it was broadcast.  It was again approved for the air by Marjas. 
 

The summary of this program presented at the 1 November morning meeting is very 
different from the final product: 
 

“There are sporadic signs and reports to the effect that the Stalinist remnants are trying to 
incite the revolutionary masses to irresponsible interference, thereby frustrating the 
victory and clean character of their fight for independence.  It is this very clean nature of 
the fight which has brought about the admiration of the entire world, experience in the 
tremendous amount of assistance, medicines, etc.  The arms could not be taken from the 
insurgents--now they try to take from them their word power, which they will be equally 
unable to do.” 

 
3. Programs Dealing with UN Security Council and General Assembly Sessions. 

 
This category of programs, though on the whole well-done in terms of technique, tends 

too often to give listeners the impression that serious UN action is likely or imminent.  Though 
no single program of this type can be termed a policy violation in itself, these programs as a 
group in the period before 3 November involve a distortion of policy which may have misled the 
population of Hungary and contributed to their later bitterness and disillusionment with the West 
in general. 
 

Though a Bery program of 27 October (“Special Short Commentary #A2”) warned 
listeners briefly not to expect any swift action from the UN, the first program to deal concretely 
with Security Council action on Hungary (T. Sebok (NY), “International Commentary #C524,” 
28 Oct 56) was shrill and rhetorical and could have given listeners the impression that physical 
UN intervention was imminent.  The author chose UN intervention in the Iranian Azerbaijan 
case in 1946 as an example of successful UN action; this in itself was misleading because it 



automatically created the wishful hope that Soviet troops would be forced to withdraw from 
Hungary in the same way they had withdrawn from Iran in 1946.  The author never once 
mentioned the certain Soviet veto that would prevent any real Security Council action on the 
Hungarian case.  Instead of this poorly formulated and misleading script, it would have been 
more honest and in accord with policy to have broadcast a factual account of the actual workings 
of the UN Security Council.  Since this script was written in New York, no summary of it was 
presented here in advance of the broadcast. 
 

A less rhetorical, more informative program on the UN from the same day, written by 
Mezőfy, likewise failed to mention the possibility of a Soviet veto in the Security Council and 
concluded by implying that the UN might use force in Hungary.  The summary of this program 
presented at the morning policy meeting gave the impression that the program would be written 
in a spirit of cold, clear objectively and I repeatedly urged the desk to raise no false hopes in 
connection with UN action.  The summary stated: 
 

“How is the Hungarian affair treated in the UN machinery?  In connection with the fact 
that the question of Soviet aggression has come up before the Security Council we 
disclose just how and on what basis the question is discussed before the UN.  We review 
the respective paragraphs of the UN Charter.  Our aim is to inform the Hungarian 
population objectively and clearly on the operation of the UN and in particular the 
Security Council.” 

 
The following day’s programming featured several programs consisting of long excerpts, 

in translation, of the previous night’s Security Council debate.  Four such programs have been 
read among the group selected for this survey.  They are in no way objectionable in themselves, 
but many listeners may not have been able to judge the significance of many of the statements 
made by Western representatives and may have been inclined to over-interpret them in terms of 
expectation of action.  It also appears that extensive simultaneous programming, in the form of 
running translation and comment, was done by the desk the night of the first Security Council 
Session.  No scripts of this programming were made and a record of it exists only on tape; 
limitations of time and personnel prevented out checking it for this survey. 
 

The same commentators in the same programs on 29 October repeated exactly the same 
errors they had made on the 28th.  Sebok (“International Commentary #C525”) gave a rhetorical 
and largely irrelevant account of the UN debate from New York.  He made no mention of a 
Soviet veto.  Mezőfy (“Special UN Program #C1”) gave an over-optimistic account of the 
previous night’s Security Council session, once again failing to mention the possibility of Soviet 
veto. 
 

Apparently only one other program dealing with the UN’s activities was broadcast during 
the remainder of October.  It was “Special International Commentary (#D3)” sent from New 
York (author not indicated).  It is more dramatic than factual. 
 

The passage of time produced more realism in VFH commentaries on the UN’s 
proceedings.  Sebok’s “International Commentary #H1” of 3 November was the first basically 
honest VFH commentary on UN developments.  It mentioned the veto, Suez complications and 



procedural difficulties and pointed out that the UN did not have any armed forces of its own and 
therefore could not easily undertake military intervention.  The New York Desk (author not 
indicated) gave a well written factual report of the 4 November early morning session of the UN 
Security Council devoid of promises, false implications or, on the other hand, excessive gloom. 
 

Of five programs dealing with the UN and Hungary on 5 November, only one is 
relatively unsatisfactory--Bush-Fekete’s “Special Short Commentary DJ1” is too excited in tone 
and uses too many florid phrases. 
 

No objectionable programs on the UN have been discovered in the remainder of the 
programs for the period 4-23 November read for this survey. 

 
4. Miscellaneous Shortcomings and Errors. 

 
It would naturally be impossible here to go over the flaws and debatable points which can 

be found in many scripts read for this survey.  Compared to the points discussed above many of 
them are not serious.  Three which are serious will be taken up here, however: 
 

Bogyay, a little known writer on the desk, included some rather peculiar references to 
Spain in a program which he wrote on 27 October (“Special Historical Report #B1”); “We are 
reminded of a great war 29 years ago. . . it took place on the Spanish Peninsula, but in part 
between the same forces which are now facing each other on Hungarian soil.  Only in part 
because the. . . Spanish Civil War was much more than right wing Spaniards fighting against left 
wing.”  The meaning of the passage is not entirely clear, but it could be taken to imply that this 
commentator regarded the Hungarian Revolution as essentially a struggle of the right against the 
left, or as the Kremlin itself would have it, of fascists against Communists.  This is certainly 
contrary to all RFE’s principles.  No summary of it was ever presented before broadcast, and a 
broadcast copy of this program cannot be found in the files; it is possible that it never went on 
the air; the desk has been unable to tell us whether it did or not.   
 

Miss Hunyadi in a program dealing with the American reaction to Hungarian events on 
29 October (“Special Report #C2”) describes demonstrations before the UN Building in New 
York and in Cleveland in such a way as to give the impression that American public opinion will 
force the UN into action on Hungary.  The program goes on to make reference to the fact that in 
Cleveland “Groups of Hungarians and Americans gave their names. . . they want to volunteer to 
go to Hungary so that they can fight together with the Freedom Fighters.” it is no doubt true that 
people were giving their names to go to Hungary to fight.  In the emotional context of this 
program, however, the subject was handled in such a way that wishful listeners could get the 
impression that American volunteers would soon be arriving in Hungary to fight against the 
Soviets.  Miss Hunyadi’s program was approved for broadcast by Olvedi.  It was never 
submitted in summary from before broadcast. 

 
A Bery program of 7 November (“Special Commentary #L1”) commits a different kind 

of error, one which is unfortunately characteristic of the spirit of several scripts from the post-4 
November period. Bery, obviously tired and depressed at the turn Hungarian events have taken, 
asks “Is there any sense in this fighting?”  He then proceeds to answer the question in purely 



Western terms by pointing out that the Hungarian tragedy has awakened the West.  Never once 
in the whole program does he make any reference to what is probably the most important aspect 
of the problem; the fact that the Hungarian Revolution has shaken the Communist system itself 
to its very roots.  The script includes the ridiculous assertion that “the West could have done 
more for its freedom in Hungary with five divisions than with the 500 it is preparing to set up 
now.”  In making this irresponsible, ill-informed statement the author fails to point out to his 
listeners that any Western intervention in Hungary would have meant an atomic World War III 
and was for this reason out of the question.  Bery misleads his listeners and caters to their 
delusions instead of informing them realistically. 
 

When Bery’s program summary was submitted at the morning meeting, Feketekuthy (in 
charge of morning meetings after Gellert collapsed) was advised to include reference to the 
effects of Hungarian events on the Communist movement everywhere, but this advice was not 
followed.  This program was approved for broadcast by Marjas. 
 

A Bery program of 23 November (“Special Commentary #D1”) is almost identical in 
content and tone to Bery’s program of 7 November.  Marjas likewise approved it for broadcast, 
contrary to my advice as to what it should contain. 
 

Since this time I have been requiring all commentaries dealing with Hungarian internal 
events or international reflections of them be presented to me in English translation before 
broadcast. 
 

C. Cases of Poor Policy Implementation. 
 

The basic problem is not so much that policy was violated as that it was not implemented 
wit imagination, subtlety and cleverness.  The incisive, dispassionate analyses of developments 
in Hungary which Gellert made daily at morning policy meetings are not reflected to the degree 
we were led to expect they would be (by Gellert himself and by the whole tenor of the morning 
meetings) in program output.  Policy lines which were carefully discussed during these same 
morning meetings and which Gellert and other members of the desk who were present gave 
every indication of understanding clearly were frequently applied in crude and unrefined fashion 
in the programs as they were written.  The all-too-frequent failure of program writers to 
implement policy imaginatively seems to have been merely another facet of their failure to 
employ effective techniques (see Section II below for a detailed discussion of errors of 
technique).  It is remarkable that a group of Hungarians, most of whom have been with RFE for 
more than five years, should have absorbed so little of what has consistently been drummed into 
them--orally, in guidances, in listening sessions and meetings of many kinds--on radio 
broadcasting and political warfare techniques.  Put to the severe test which they faced when the 
Hungarian Revolution began, the majority of Hungarian editors seem to have neglected to apply 
most of what they had ostensibly learned of the principles of sound broadcasting and effective 
political warfare which RFE stands for. 
 

The most crucial failure of all was the failure of leadership within the desk.  We over-
estimated Gellert’s ability to keep the desk under control.  Without him, of course, the result 
would have been much worse.  But he had just returned from a long and serious illness from 



which he had not yet totally recovered.  The strain of the revolutionary events was so great that 
he collapsed at the end of the first week of November and has been seriously ill since.  If Gellert 
had been in perfect health, he would no doubt have been able to maintain a greater degree of 
effective control over his desk.  Bad health is nevertheless not a complete excuse, for Gellert’s 
real shortcoming in leadership must be considered his failure to build up a sound leadership 
structure immediately under him.  On taking over the desk two years ago, I had urged him to 
replace subordinates who had until then been kept in their positions but who, I felt, were not 
adequate for their tasks from a political and policy viewpoint.  Gellert, instead of making serious 
efforts to replace these people, enabled them to become more consolidated in their positions and 
to the Olvedi-Marjas–Bery triumvirate added Ajtay, a man of excessively rightist political 
convictions and out of touch with developments in Hungary.  Until recently we did not realize 
that he was exercising any supervisory functions in the desk.  Marjas, an old journalist 
specializing in cultural matters, is apolitical but because of his past associations tends to gravitate 
toward the right.  Hearing and language difficulties make it almost impossible to establish oral 
contact with him.  Olvedi, politically more alert but definitely right of center, has likewise 
proved difficult to communicate with in English or German.  Even though he has probably 
usually appreciated the techniques of political warfare and radio broadcasting which the desk has 
been expected to observe and has generally understood the main lines of policy guidance, he is 
(by his own admission) a rather weak person whose authority has not been respected by senior 
writers in the desk.  He has consequently exercised very little authority over them.   
 

Although sound guidance was given to the desk both from New York and in Munich (at 
morning meetings and frequently on an hour-by-hour basis orally and by phone) through the 
desk chief, the internal situation in the desk was such that the guidance was not effectively 
understood and much of the time improperly implemented or ignored.  Guidance was understood 
in terms of prohibitions and elementary, unsubtle unimaginative general lines.  This accounts for 
the fact that there were few actual policy violations, but that far too often policy was applied in a 
very unrefined form.  Though the desk had been schooled in sound broadcasting techniques for 
years, the majority of writers do not seem to have absorbed this schooling to the extent that they 
were able to apply it under tense and critical circumstances when the desk lacked competent 
senior editors with the understanding and ability to require writers to observe good techniques in 
their programs. 
 

D. Outstandingly Good Program. 
 
As has been mentioned above, many excellent programs were written during the period 

before the second Russian military intervention on 4 November.  In justice to the members of the 
desk who wrote them a few outstanding commentaries should at least be listed here, though lack 
of time makes it impossible to discuss them in detail.  Interestingly enough even Bery, who 
wrote so many questionable programs, managed to write three good scripts: 
 
Vamos   Special Commentary #3 – 24 October 
B. Horvath  Special Commentary #VI – 25 October 
Vamos   Special Commentary #5 – 25 October 
Korosi-Krizsan  Calling Communists #C373 – 25 October 
Bery    Special Commentary #VIII – 25 October 



Bery    Special Commentary #B1 – 28 October 
Molnar   Special Workers #C1 – 29 October 
Molnar   Special Workers #D1 – 30 October 
Korosi-Kirizsan Special Calling Communists #D1 – 30 

 October 
Borbandy   International Commentary #A1 – 31 October 
Molnar   Special Commentary #F2 – 1 November 
Korosi-Krizan   Special Calling Communists #D1 – 30 

 October 
Borbandy   International Commentary #A1 – 31 October 
Molnar   Special Commentary #F2 – 1 November 
Korosi-Krizsan  Short Commentary #F5 – 1 November 
Bery    Special Commentary #F4 – 1 November 
Mezőfy   Special Warsaw Pact Program #F1 – 1 

 November 
Csonka   Special Freedom Stations #F1 – 1 November 
Gellert   Special Commentary – 2 November 
Szabo   Special London Press Review #H1 – 3 November 
 

(More detailed characterizations of these and all other programs are given in Appendix 
I)117 
 

After the second Russian intervention the VFH, in response to continual requests from 
the Freedom Stations which still remained on the air for several days, continued its regular series 
of service programs and special announcements devoted to repeating messages from these 
Freedom Stations, as requested by them.  In this way, the VFH undoubtedly served as a useful 
communications link between the Freedom Stations and groups of Freedom Fighters holding out 
in various parts of the country.  Freedom Station messages were generally rebroadcast without 
comment. 
 

At the same time, as the flow of refugees into Austria began, the VFH began a daily 
series of special programs devoted to repeating messages of safe arrival and greeting to their 
families and friends in Hungary from these refugees.  This important service is continuing. 
 

III. TECHNIQUE AND TONE 
 

The previous section has been confined to a discussion of specific policy violations and 
policy implementation problems.  It is difficult, however, to separate the question of policy 
implementation from the problem of application of sound techniques of radio broadcasting and 
political warfare.  As I have stated in the Introduction, the following remarks on tone and 
technique are not presented as final, but as our impressions, for such value as they may be to the 
Program Department in their survey on this subject. 
 

In general, reading of these 308 scripts indicates that the primary reason, in our opinion, 
why the VFH fell short of expectations during the first phase of the Hungarian Revolution was 
                                                 
117 Not printed here. 



not that competent policy guidance was not given, nor that this guidance was not understood and 
implemented at least by the desk chief and a number of writers (though a sizable portion of other 
writers did not understand or agree with this guidance and the senior subordinates of the desk 
chief appear either to have failed to understand or were incapable of enforcing guidance in 
positive and constructive fashion) but that too many of the writers of the desk used bad 
techniques of writing and presenting the material over the air and were permitted to do so by the 
leadership of the desk.  Instead of withstanding the emotional stresses of the time, the desk seems 
to have succumbed to them.  The principal errors and shortcomings of technique and tone, all of 
which are especially characteristic of the programming of the 23 October–4 November period 
seem to us to be as follows: 
 

(1) The VFH talked too much.  Too many original   commentaries were 
broadcast.  With so much being written and put on the air so hurriedly, it 
is not surprising that the desk chief and the senior editors had difficulty 
editing the output of the desk adequately.  Many programs show no real 
evidence of having been edited at all.  Except for insuring that general 
policy lines were at least formally complied with, the desk chief seems to 
have been unable either to infuse a common thread of basic ideas into 
VFH’s programming or to enforce adherence to sound techniques of 
broadcasting.  (His increasingly bad health during this period was 
certainly a contributing factor in this aspect.) 

 
(2) Many Hungarian editors show too little understanding for sound radio 

techniques.  Their programs are seldom written around a single idea or set 
of ideas.  The technique of repetition is not constructively used.  Writers 
tend to talk at their listeners or even down to them.  A feeling of 
identification with the audience is too often lacking.  Listeners are seldom 
encouraged to think or to draw their own conclusions on the basis of the 
information presented to them.  Finally, VFH programming gives no 
impression of organic unity.  If commentaries were intended to 
complement each other, press reviews to supplement and elaborate upon 
ideas put forth in newscasts and commentaries, this does not become 
evident from the reading of any single day’s programs. 

 
(3) Probably the most serious fault of all is the tone of the broadcasts.  With 

some encouraging exceptions, writers sound too much like “emigrés” 
talking from a safe vantage point outside.  There is violent denunciation of 
Communists and Russians and Rakosi but during the first week of the 
Revolution in particular there is relatively little reference to actual events 
in the country.  The broadcasts tend to be too subjective.  Many programs 
display no feeling of humility on the part of the VFH vis-a-vis the people 
in the country.  Praise of the Hungarian people is too bombastic and 
rhetorical.  Too few writers appear willing to admit that the situation 
inside the country may be so complex that they are not qualified to give 
listeners specific advise on what to do.  They remind their listeners too 
rarely that they lack complete information about what is going on in the 



country.  (One gets the impression that some VFH editors felt it beneath 
their dignity to admit that they were not omniscient about happenings in 
Hungary.)  Since some writers were occasionally careless about using 
unconfirmed information--some of which we now know to have been 
wrong--this pose of omniscience is doubly unfortunate, for listeners in the 
country must sometimes have realized when hearing these programs that 
their writers did not know as much as they pretended to.  If VFH editors 
had used caution and understatement more frequently, their broadcasts 
would have sounded less offensive to the critical ears of their countrymen. 

 
(4) Editors appear to have been reluctant to use the material from the 

“Freedom Stations” during the first few days they were broadcasting, in 
spite of our urgings to them to do so.  (It is to be hoped that this material 
was at least covered in the news.)  A special program featuring material 
from the freedom stations was inaugurated on 31 October.  After this time, 
reference to the broadcasts of the freedom stations and declarations of the 
local revolutionary councils was from time to time also made in 
commentaries, but by no means frequently enough.  Careful quotations 
and repetition from broadcasts of the freedom stations and citation of the 
views of the revolutionary councils would have done much to remove the 
impression of émigré rhetoric which many political commentaries give, 
even when they are propagating ideas quite in accordance with policy 
guidance. 

 
(5) Although there were relatively few programs which give instructions to 

the population in any direct way, writers sometimes used imperative 
phraseology which might easily have given the impression that the VFH 
was trying to tell Hungarians what to do.  In some programs workers were 
urged to continue the strike, revolutionaries to continue fighting and 
farmers were advised to oppose Communist efforts to intimidate them.  
Writers obviously found it hard to avoid giving direct advice and the 
responsible editors in the desk seem to have been far less alert about 
changing such passages than they should have been.  The most regrettable 
thing about this tendency to offer advice is the fact that such advice was 
probably unnecessary.  When it was felt to be necessary, it should have 
been given (as we constantly advised) in the form of quotations from 
suitable material from the freedom stations, not on the responsibility of the 
VFH.  Writers apparently failed to realize that the credibility of VFH 
broadcasts would have been greatly enhanced if listeners had been 
informed directly that the VFH was merely providing a louder voice for 
the desires and demands of the leading forces of the revolution in the 
homeland, rather then giving advice itself. 

 
(6) The propaganda arts of subtlety, insinuation, implication and 

understatement were too infrequently used by VFH.  Instead, the editors 
sometimes stated obvious and simple truths in bombastic fashion, telling 



listeners over and over again they could hardly help know better than 
anyone on the outside.  Denunciations were all too often violent; irony 
when used was heavy; metaphors were crude.  Scripts were replete with 
rhetorical clichés. 

 
(7) Certain programs tended to arouse false hopes and expectations of aid 

from the outside.  Many writers repeated promises of support made by 
Western officials and newspapers in such a way as to imply (albeit not to 
state) that more than moral support and medical aid was intended.  This 
may not have been the intention of most of these writers--they projected 
their own wishful thinking into their programs.  The leadership of the desk 
should have used more care in making clear to listeners that only moral 
support--and no military aid--was likely from the West under the 
circumstances.  A relatively more pessimistic evaluation of the possibility 
of aid would have been less likely to be misunderstood and would have 
been in the long run more appropriate than over-optimism.  Programs on 
the UN (many of them from the New York Desk) were too optimistic in 
tone; for several days they made no mention at all of the certainty of a 
Soviet veto in the Security Council.  When the USSR vetoed the 
Hungarian issue in the Security Council, this development was also rather 
glossed over, and relatively exaggerated hopes for General A[ss]embly 
action were projected to Hungary.  Only after 4 November did 
broadcasting on the UN possibilities become realistic.  Press reviews of 
many kinds contributed to the impression that, variously, the UN, the US, 
or other elements in the West would find some concrete way to aid 
Hungarian revolutionaries. 

 
(8) The technique of some press reviews was bad.  Excessively long 

quotations of editorial opinion were given with no identification of the 
material except at the beginning of the excerpt and no further 
identification of the program as a press review, even at the end, was made.  
At least one program called a press review was devoted mostly to accounts 
of what domestic Western radio stations (less likely to be fully informed 
than RFE) were saying.  Programs such as these could easily have led 
desperate listeners to have false hopes.  It should be stressed, however, 
that actual assurances of Western military aid were not made.  (It should 
be noted that some press reviewers employ outstandingly good technique, 
identifying their material repeatedly and selecting it skillfully.)  False 
hopes and naively optimistic estimates of the military situation were 
directly encouraged by a group of commentaries (discussed in Section II 
above) broadcast at the end of October and beginning of November.  (It 
should be kept in mind that the above listing of shortcomings is based 
almost exclusively on reading scripts; listening to tapes of these programs 
as actually broadcast might in some cases mitigate and in others 
accentuate some of the faults noted.)  Fully half of the programs read for 
this survey from the 23 October–4 November period displayed a 



combination of several of the errors of tone and technique discussed 
above.  VFH programming was probably at its worst in this respect from 
26-30 October.  Some improvement occurred on 31 October and 
continued through the first three days of November.  Throughout this 
whole first period, it is a pleasure to observe, several completely sound 
and acceptable programs were broadcast every day.  Approximately 30% 
of the programs of this period can be classified as competent or extremely 
well done.  This “minority group” of programs was almost devoid of the 
errors of tone and technique which characterized the dominant strain of 
programming during the period.  The outstanding programs were more 
often than not written by writers who are not normally the major political 
commentators of the desk; they are also, as a group, predominantly “left-
of-center” politically in terms of the desk political spectrum. 

 
The fact that a minority of the desk’s writers were able to produce 

excellent commentaries, many of which implemented policy in genuinely 
creative and imaginative fashion, makes the failure of the majority all the 
more serious.  It is true that the whole Hungarian Desk was nervous, 
excited and subject to a dozen kinds of strains and stresses during these 
hectic days.  However, to recognize that the desk was tense and excited is 
not to excuse it for performing ineffectively.  As with a military unit, so in 
political warfare: the battle is the pay-off.  An RFE desk should be 
organized so that it can successfully meet the severest test to which it is 
likely to be put, so that it can implement policy in constructive fashion, 
enforce good techniques and maintain sound tone in its broadcasts under 
the pressure of a crisis.  The Hungarian Desk was not so organized and its 
leadership was not competent: for this reason it fell short of passing its 
supreme test. 

 
On November 4, the day of the second Russian intervention, the 

VFH still broadcast too much original material (there were at least 21 
commentaries of one sort or another).  This happened in spite of the fact 
that Gellert had specifically agreed to my suggestion that morning that 
commentaries would be discontinued immediately and told me he had so 
ordered.  During the period 4–23 November no serious policy violations 
occurred and techniques improved somewhat.  Nearly half of the scripts 
read for this period can nevertheless be classified as still exhibiting some 
combination of the errors of technique listed above, while somewhat less 
than 40% of the programs for this period can be classed as good or 
excellent.  A considerable proportion of the scripts from this period can be 
regarded as neither god nor bad, but inconsequential.  Many of them 
ramble aimlessly, carry no particular message and come to no real 
conclusion.  They would probably have been better not broadcast. 

  
IV. CONCLUSIONS 

 



(1) There is no evidence in the 308 scripts read in this survey that the VFH 
could have incited the Hungarian Revolution--i.e., caused it to begin.  An 
additional 50 political programs from the period 1–22 October have been 
surveyed (See Appendix IV for a detailed discussion of these 
programs).118  They reveal no policy violations, relatively few policy 
distortions and generally better technique than the VFH’s later 
programming.  There is no evidence from any of these programs that the 
VFH had an inciting tone during this period. 

 
(2) The VFH (with one exception) made no direct promise or commitment of 

Western or UN military support or intervention.  Its broadcasts may well, 
however, have encouraged Hungarians to have false hopes in this respect; 
they carefully did little or nothing to counteract them. 

 
(3) Of the four policy violations and approximately 20 cases of misapplication 

or distortion of policy discovered in the 308 scripts read, three represent 
instructions on fighting which put the VFH in the position of attempting to  
direct its listeners; one uses western press comment in such a way to 
imply, although not state, that western aid is coming.  The other scripts 
which represent distortion and non-constructive application of policy, 
reveal an unrefined political viewpoint and poor technique (e.g., the 
frequent violent, “black and white” denunciation of Nagy; note, however, 
that General Crittenberger’s119 directive of 2 November ordering cessation 
of attacks on Nagy was followed). 

 
(4) The VFH failed to measure up policy-wise to the challenge of the 

Hungarian Revolution primarily because of the predominance of 
incompetent personnel in positions of major importance on the desk.  Most 
importantly, these desk personnel who approved scripts did not ensure that 
policy was implemented (or that proper broadcast technique and tone were 
used).  This failure on their part arose, in my opinion, from their lack of 
sufficient powers of political analysis, propaganda ability, and radio 
technique. 

 
(5) The Desk Chief, although a clear-headed analyst of events and a good 

originator of propaganda lines, failed to enforce the same degree of calm 
analytical approach on his chief subordinates.  Though he throughout gave 
to us and others every indication of understanding and agreement with the 
policy given him, he failed to see that policy guidance was constructively 
enforced among his subordinates.  The state of his health was apparently 
worse than he realized or admitted; this compounded his failure to 
exercise sufficient policy control. 

 

                                                 
118 Not printed here. 
119 Willis D. Crittenberger was chairman of the Free Europe Committee from October 1, 1956 to 1959. 



Though we were quite aware that the internal organization of the 
Hungarian Desk left much to be desired (and had in the past urged that 
more adequate top subordinates to the Desk Chief be found), we had 
assumed that the Desk Chief’s return would mean that policy would be 
positively enforced (as it was in general in the period before October 23).  
This assumption was incorrect.  In our opinion, the Desk Chief attempted 
to compromise with recalcitrant rightist forces in the Desk too frequently 
during the first stage of the Revolution (particularly in allowing to much 
and too violent denunciation of Nagy and in not enforcing the use and 
citation of Freedom Stations) and made impermissible concessions to 
some of his subordinates, in terms of policy application and adherence to 
sound techniques to avoid dissatisfaction.  Our estimate of his capability to 
enforce policy must be revised downward. 
 

(6) Senior political commentators of the VFH proved themselves unable to 
understand the nature of the revolutionary developments in Hungary or the 
role which the VFH would and should legitimately play in them.  Policy 
violations and distortions centered in three senior editors. 
 

(7) We did not detect policy violations and distortions as early as we should 
have.  With few exceptions, there was no indication of them in the desk-
prepared summaries for the morning policy meetings; in one case, my oral 
instructions to revise a program were not carried out.  Lack of translation 
and summarizing facilities seriously handicapped us in detection of 
violations.  There were and are too few Hungarian-speaking Americans in 
RFE/Munich capable of listening to and to some degree judging policy 
compliance and programming technique of programs in such a crisis 
period.  Our one such person (Rademaekers) had to spend almost full time 
keeping us briefed on the rapidly changing Hungarian situation (from 
monitoring of regime-controlled and freedom stations); we would 
otherwise not have been able either to give  proper policy guidance to the 
desk nor to have reported adequately to New York. 

 
(8) Given the American personnel available and current responsible desk 

personnel, an imposition of a greater degree of American control during 
this period (e.g., pre-broadcast screening by us of all political 
commentaries) would have helped somewhat but would not have 
prevented most of the errors the VFH made during this period, since they 
very frequently did not occur in political commentaries.  One way of 
avoiding many of the worst errors committed by the VFH during the 
Revolution would have been to order a drastic curtailment of its original 
programming as soon as the crisis began.  Commentaries in particular 
should have been severely limited.  If the desk had said less, what it did 
say probably would have been said much better. 
 



(Note:  The following conclusion (9) on technique and tone relates 
to the area of the Program Department, and is presented here for such use 
as it may be to them.) 
 

(9) The most regrettable feature of most of the VFH programs was not their 
relatively few policy violations, but their offense against the cannons of 
good political warfare and broadcasting technique.  They delivered in a 
bombastic and imperative tone a message which could have been 
conveyed in the form of reports on and repetition of the information 
coming out of Hungary, particularly that from the Freedom Stations.  The 
VFH told Hungarians things they either already knew or could not in any 
case have been taught at the last minute by radio.  The mere fact that the 
VFH broadcast so much advice, whether it was needed or not, puts RFE in 
the position of appearing to have wanted to direct or supervise the 
Revolution. 

 
(10) Generally (and there are exceptions), the VFH editors who transgressed 

the most against policy, tone and technique were “rightists” in terms of the 
VFH political spectrum.  They, more than others, were incapable of 
grasping the true situation in the country and writing  in accordance with 
it.  Specifically, they attacked Nagy in a tone more violent than was 
justified by the Freedom Station broadcasts. 

 
V. RECOMMENDATIONS 

 
(1) A reorganization of the Hungarian Desk should be undertaken.  

Organizationally, it should aim to establish an internal structure of control 
within the desk, and competent personnel in the top positions, which will 
guarantee that policy guidance is effectively transmitted from the Desk 
Chief to the editors actually writing the programs (and that effective 
techniques of writing and production are uniformly adhered to in all the 
Desk’s broadcasts).  This can only take place if senior personnel 
responsible for advising writers on the political and propaganda content of 
their scripts are able to guide these writers on the basis of a correct 
analysis of the situation in Hungary and a proper implementation of policy 
(and use of propaganda techniques) in respect to it.  From the policy 
viewpoint, I do not think that the present personnel exercising these 
functions fulfill these requirements.  Politically, the reorganization should 
attempt to correct the imbalance to the “right” which has existed in the 
desk from its inception.  The composition of the desk (particularly of its 
senior editors) should be made to reflect more accurately the actual 
political composition of Hungary as revealed during the Revolution, rather 
than (as up to now) that of the emigration as represented in the Hungarian 
National Council.  This could be best done by employing the most 
qualified of the fresh refugees now pouring into Austria, while weeding 
out stale and incompetent writers and editors now in the desk. 



 
(2) In view of the Desk Chief’s health during this period, which certainly 

played a large part in his failure to enforce policy, consideration should be 
given to having him take a long leave of absence to recover his full 
energies.  He is unlikely to be in sympathy with our policies in the period 
to come, particularly if the Kadar Government again becomes liberalized 
in the Nagy direction.  More importantly, however, he will probably be 
unwilling to make the necessary personnel changes to insure policy 
implementation.  Personnel changes are of course matters for you and the 
Program Department, not for us, to decide.  However, I must advise you 
and them, from the policy viewpoint, that in my opinion the present Desk 
Chief has not been in the period since October 23, and is not likely to be in 
the future, an adequate guarantee for policy enforcement.  It would be in 
my opinion advisable to begin a search for a replacement. 

 
I append below some recommendation (3-5) which the Program 

Department may wish to consider; they relate to tone and broadcast 
technique. 

 
(3) Original broadcasting time should be cut; specifically, political 

commentaries on internal Hungarian affairs should be restricted to no 
more than two per day. 

 
(4) Editors writing press reviews should be schooled on proper technique for 

this kind of program.  Press reviews should be more carefully checked for 
content and technique by competent senior editors before put on the air. 

 
(5) The Hungarian program schedule should be revised and the broadcast 

techniques and propaganda methods restudied so as to emphasize 
informative rather than polemic methods. 

 
(6) Translation facilities should be expounded so that they will be able to 

satisfy RFE needs during emergencies without undue strain.  All important 
scripts should be translated no later than 24 hours after broadcast. 

 
(7) To assure rapid monitoring and policy control of broadcasts in such 

critical periods, the number of Hungarian-speaking Americans engaged in 
this work should be increased. Specifically, I recommend that our office 
be authorized to hire one additional Policy Assistant for this purpose. 

 
(8) When doubt exists (as it must until new supervisory desk personnel have 

proved their competence), commentaries relating to Hungarian internal 
affairs must be read in translation and approved for broadcast by this 
office before broadcast.  (This recommendation is already in effect).  

 
 



 
[Source:  From the collection of Simon Bourgin.  On file at the National Security Archive, 
“Soviet Flashpoints” Collection.] 


	National Security Council Report NSC 5608/1,
	“U.S. Policy toward the Soviet Satellites in East
	July 18, 1956
	Workers of the World, Unite! Strictly secret

	Report by Soviet Deputy Interior Minister M. N. Holodkov
	Comrade N. P. Dudorov

	MEMORANDUM



